Audyt księgi jakości
Jedna z czytelniczek trafiła w planie audytów na hasło “Audyt księgi jakości” i zwróciła się do mnie z pytaniem.
Natomiast jednym z wymagań dotyczących dokumentacji jest zapewnienie jej przeglądów i aktualizacji w razie potrzeb. To wymaganie można zrealizować właśnie podczas audytu.
W moim odczuciu, podczas audytów wewnętrznych powinniśmy skupić się na konkretnych obszarach działania organizacji i na powiązanej z tymi obszarami dokumentacji. W przypadku księgi jakości, mówimy o całym systemie zarządzania i wszystkich procesach.
Dlatego każdy audyt powinien się w pewien sposób odnosić do księgi jakości. I to w dwóch kierunkach.
Proszę pamiętać, że księga jakości jest dokumentem, który opisuje cały system, więc staje się automatycznie jedną z danych wejściowych do audytu. Z drugiej zaś strony, podczas audytu możemy również sprawdzić adekwatność jej zapisów.
Warto również pogrzebać nieco w historii systemu zarządzania. Zapewne poprzedni pełnomocnik już we wcześniejszych latach planował tego typu audyt. Cofnięcie się do raportów z tamtych audytów pozwoli na sprawdzenie co właściwie było audytowane. Można również porozmawiać z pracownikiem, który ten audyt prowadził i ustalić jakie otrzymał wytyczne.
To pozwoli ocenić, czy audyt księgi jakości jest rzeczywiście potrzebny.
Zdaniem czytelników