Czy 6 procedur wystarczy?

Z dokumentacją systemu ISO 9001 wiążą się skrajności. Albo czegoś brakuje, albo (w większości wypadków) mamy przerost formy nad treścią. Mówiąc wprost biurokracja.
Norma ISO 9001 wymaga od nas udokumentowania procedurami 6 obszarów. Niektórzy wprost przekładają, to wymaganie na liczbę 6 procedur.
Czy sześć procedur wystarczy?

Nie musisz mieć sześciu procedur

Jeśli wczytasz się w wymagania normy, to zauważysz, że nie wymaga ona określonej liczby procedur. Wymaga natomiast udokumentowania pewnych obszarów (działań, czy jakkolwiek to nazwiesz). Często spotykaną praktyka jest łączenie procedur np. działania korygujące i zapobiegawcze. I już w systemie mamy o jedną procedurę mniej.

Sześć procedur może nie starczyć

ISO 9001 wymaga jednak od nas czegoś ponadto.
W punkcie 4.2.1 d) normy znajdziemy zapis mówiący, że dokumentacja powinna zawierać:

dokumenty, łącznie z zapisami, określone przez organizację jako niezbędne do zapewnienia skutecznego
planowania, przebiegu i nadzorowania jej procesów.

I powiem szczerze – nawet jeśli Ty uznasz, że pozostałe procesy nie wymagają udokumentowania procedurami, to audytor zapewne się z tym nie zgodzi.

4 komentarze

  1. DBEA

    moim zdaniem organizacja może nie potrzebować do “zapewnienia skutecznego
    planowania, przebiegu i nadzorowania jej procesów” procedury bądź procedur. wystarczą mapy procesów z których to po ich przeanalizowaniu dokładnie wiadomo, co po czym następuje. na takiej mapie procesu możliwe jest również zaznaczenie miejsc poddanych monitorowaniu, ustaleniu czasu, ile realizacja procesu trwa, osoby za dane działania odpowiedzialne (można nazwiskiem ale wygodniej jest stanowiskiem). w końcu i tak należy ciągle monitorować i uskuteczniać proces i zmiany w nim zachodzące.
    Jednakże zastanawiam się, czy, jeżeli w normie napisane jest udokumentowana procedura, to czy można ją nazwać instrukcja, wytyczne a może zasady, bo przecież firma sama ustala, jak dany dokument jest szczegółowy

  2. Rafał Tochman

    Oczywiście, że organizacja może nie potrzebować dodatkowych procedur. Ale może ich również potrzebować. To po prostu zależy od organizacji.

    Co do Twojego pytania. Ja bym został przy nazwie “procedura”. Przynajmniej dla 6 obszarów które udokumentowanej procedury wymagają. A stopień szczegółowości i forma tego dokumentu to już Twoja sprawa. Nawet jak zrobisz film wideo, to może być on udokumentowaną procedurą :).

  3. bdb wpis

  4. Sześć obszarów do opisania formalnego – to obowiązek. Ale ja łączę nadzór nad dokumentacją i nadzór nad zapisami w jedną procedurę oraz działania korygujące i zapobiegawcze także w jedną procedurę. Dlatego tam gdzie procesy tego nie wymagają można mieć 4 procedury.

    Najbardziej skompresowanym systemem jest System ISO oparty na Księdze (wówczas Procedury postępowania są jednocześnie treścią Księgi) i na niezbędnych dla prowadzenia procesów formularzach. Tylko niezbędnych. Tego typu perełki są bardzo wysoko oceniane przez użytkowników ISO, czyli sukces!
    Pozdrawiam,

    Edit: Nie umieszczamy adresów internetowych w treści komentarzy

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Czy można certyfikować się na ISO 9004?

Odpowiedź na zadane w temacie pytanie brzmi NIE. Norma, która zawiera wymagania dla systemu zarządzania jakością to  norma ISO 9001...

Zamknij