Ryba psuje się od głowy, czyli raz jeszcze o problemach z ISO 9001

Jeśli system ISO 9001 nie działa tak jak powinien, rozpoczyna się szukanie winnych i “polowanie na czarownice”. Z linii produkcyjnej zszedł wadliwy produkt i dotarł do Klienta?
Ewidentnie jest to wina:
Kowalskiego – który na linii zapomniał przykręcić śrubkę.
Nowaka z kontroli jakości, który to przepuścił…
Czy na pewno? A może winny jest Pan Prezes?

Norma ISO 9001 podkreśla na każdym kroku rolę i znaczenie najwyższego kierownictwa w procesie wdrażanie i utrzymania SZJ. Pamiętajmy, że to kierownictwo podejmuje decyzje o wdrożeniu, kierownictwo bierze na siebie pewne zobowiązania…
W związku z tym kierownictwo powinno się w pierwszym rzędzie identyfikować z systemem zarządzania i być przykładem na każdym kroku.
Jeśli kadra niższego szczebla dostrzega, że zwierzchnicy mają w du…żym poważaniu wymagania jakie kładzie na nich norma (i bezpośrednio system), to oni również będą mieli poczucie, że to tylko gra, mająca na celu uzyskanie i utrzymanie certyfikatu.
Często powtarzającym się błędem najwyższego kierownictwa jest zrzucanie wszystkich obowiązków dotyczących wdrożenia i utrzymania SZJ na pełnomocnika. Przez to nie tylko nie daje dobrego przykładu, ale również traci kontakt z systemem.

No drodzy pełnomocnicy – miejmy nadzieję, że Wasi szefowie trafią na ten krótki wpis ;)/

1 Comment

  1. Moje doświadczenie jako konsultanta SZJ i pełnomocnika ds. Jakości jest następujące, gdy Zarządowi zaczyna nie podobać się ISO proponuję przeprowadzać Przeglądy Kierownictwa częściej niż jeden raz w roku. Z przeglądem Systemu wiąże się od razu ocena i monitorowanie procesów a zatem chcąc nie chcąc Zarząd czasami sam dostarcza poprzez swoich podwładnych a czasami jedynie zapoznaje się z wynikami. Wiedzą o ilości reklamacji czy opóźnieniach w dostawach w ujęciu sumarycznym – częściej i bardziej obrazowo. Jako Pełnomocnik czy konsultant uczestniczący w Przeglądzie Systemu muszę zakończyć spotkanie wypracowaniem planów i zadań na przyszłość. A zatem Kierownictwo jest “wciągane” w doskonalenie.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Czy wdrożony system ISO 9001 musi być certyfikowany?

Kilka dni temu na GL rozkręciła się dyskusja odnośnie tego, czy system ISO 9001 musi być certyfikowany. W związku z...

Zamknij