Wspólne procedury w zintegrowanym systemie zarządzania

Jedną z niepodważalnych zalet zintegrowanego systemu zarządzania jest ujednolicenie dokumentacji. Normy ISO 9001, ISO 14001 i OHSAS 18001 (lub PN-N-18001:2004) posiadają wspólne wymagania co do udokumentowania niektórych procedur.

Wspólne procedury

Do wspólnych procedur dla systemu jakości, środowiskowego oraz bezpieczeństwa i higieny pracy zaliczmy:

  1. Nadzór nad dokumentacją
  2. Nadzór nad zapisami
  3. Działania korygujące
  4. Działania zapobiegawcze
  5. Audit wewnętrzny

Dlaczego warto stworzyć wspólne procedury

Dzięki wspólnym procedurom unikniesz sytuacji, kiedy dokumenty się dublują. Zmniejsza to znacznie “biurokrację” w systemie zarządzania. Postępując zgodnie z tymi procedurami unikniesz również niepotrzebnego powielania się pewnych działań, zakresów obowiazków i kompetencji.

9 komentarzy

  1. Łukasz

    Wspólną procedurą w ZSZ powinna być też procedura – Nadzór nad niezgodnościami, panaie Rafale – o tym mówi ISO 9001, czy też cała seria ISO 9000

  2. Rafał Tochman

    ISO 9001:2000 wymaga udokumentowania procedury Nadzoru nad wyrobem niezgodnym, a nie nadzoru nad niezgodnościami. To stanowi pewną różnicę. Normy ISO 14001, czy OHSAS 18001 (lub PN-N-18001:2004) mówią o niezgodnościach, ale nie o wyrobie niezgodnym.

  3. Łukasz

    Myślę,że nie można tak interpretować normy. Punkt 8.3 normy PN-EN ISO 9001:2000 “mówi o” – Nadzór nad wyrobem niezgodnym,zgadzam się,ale co to jest wyrób niezgodny?Moim zdaniem jest to wyrób/usług który(-a) nie spełnił(-a) wymagań, założeń..jeżeli tak jest to występuje niezgodność, czyli niespełnienie wymagania.W takiej sytuacji należy zapewnić nadzór nad niezgodnościami zgodnie z ISO 9001 czy też nadzór nad wyrobem niezgodnym jeżeli chodzi o wyrób materialny lub nadzór nad usługą niezgodną jeżeli ma niematerialny charakter.Po drugie wg. PN-EN ISO 9001:2000 wyrób=usługa, pkt 3 : Terminy i definicje. Jeżeli chciałby Pan dostatecznie się z tym zapoznać to odsyłam do A.Hamrol: “Zarządzanie jakością z przykładami”,W-wa 2005, str.19- “Charakter produktu” oraz str.161- Procedury.

  4. Rafał Tochman

    Jakkolwiek traktować wyrób (jako produkt, czy usługę) to punkt 8.3 normy ISO 9001 mówi o udokumentowanej procedurze nadzoru nad WYROBEM niezgodnym. Sądzę, że autorzy normy wiedzieli o wiele lepiej o co im chodzi :). Nie zmienia to faktu, że należy mieć na uwadze wszystkie niezgodności (nie tylko te związane bezpośrednio z wyrobem), ale w artykule chciałem wskazać procedury, które jednoznacznie łączą wymienione systemy, a tu jak Pan sam widzi – jednoznaczności brakuje.
    Dziękuję za polecenie lektury książki profesora Hamrola. Mam przyjemność znać tę pozycję. W kwestiach ISO 9001 sama treść normy przekonuje mnie jednak bardziej.

  5. Tomasz

    Ja również przychylę się do słów Łukasza.
    Nie jest tutaj istotne czy procedura będzie się nazywać nadzór nad wyrobem niezgodnym czy też nad niezgodnościami a to co w niej zawarte – w związku z czym powinna być jeszcze wspólna procedura mogąca nazywać się “wszystko co złe w naszej firmie” – ważne, aby przedstawiony w niej (w firmie) sposób postępowania był zgodny z postanowieniami norm

  6. Rafał Tochman

    To ja się może powtórzę… “w artykule chciałem wskazać procedury, które JEDNOZNACZNIE łączą wymienione systemy…”. Uwaga Łukasza, jakkolwiek słuszna, odbiega nieco od idei tej notki. Łukasz oczywiście ma rację, że warto spiąć wymagania norm odnośnie niezgodności w jeden dokument. Zmniejszanie biurokracji w dokumentacji jest jak najbardziej słusznym kierunkiem. Wymagania w/w norm, dotyczące innych obszarów niż te poruszone w artykule, również należy łączyć we wspólnych dokumentach, bo taka jest idea ZSZ. Podkreślam jednak jeszcze raz – chodziło mi o te JEDNOZNACZNOŚCI.

  7. Adamus

    Wydaje mi się, że powinniśmy trzymać się zapisów normy. Więc jeśli chodzi o jednoznaczność w łączeniu poszczególnych norm pan Rafał ma rację.
    Trzeba jednak pamiętać, że tak naprawdę w żadnej firmie nie ma (a przynajmniej nie powinno być) 3 systemów zarządzania. Jest jeden system, który spełnia wymagania kilku norm. W podobny sposób można (należy?) postępować z dokumentacją. Za przykład mogą posłużyć tu zapisy nowej normy ISO 9001:2008, która mówi w punkcie 4.2.1, że w jednym dokumencie można zawrzeć wymagania większej liczby procedur. Myślę, że uwaga ta powinna być wyznacznikiem tworzenia dokumentacji w Zintegrowanych Systemach Zarządzania

  8. Marek

    Witam,

    Czy zgodnie z normą ISO 9001:2008 wymagana jest integracja dokumentacji spełnienia wymagań dla symbolu CE dla produktu z dokumentacja ISO?
    Czy wiecie może jak to powinno wyglądać gdy produkty mają nadawany znak CE a firmie jest ISO 9001

  9. Kamil Kuska

    @Marek: W ISO 9001 niema bezpośrednio wymagania. Dokumentacja do CE jest częścią dokumentacji firmy i jej produktów. Warto by było, żeby by ją uwaglęðnić w systemie zarządzania.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Zalety zintegrowanego systemu zarządzania

Podstawowym celem integracji systemu zarządzania jakością opartego o normę ISO 9001 z systemem zarządzania środowiskowego (ISO 14001) i systemem zarządzania...

Zamknij