Czym NIE jest ISO 9001

Wielokrotnie zdarza się, że normie ISO 9001 przypisuje się błędnie różne właściwości. Zarówno wady jak i zalety. Jeśli chcesz się dowiedzieć czym na pewno ISO 9001 nie jest, ten wpis na pewno rozwieje część Twoich wątpliwości.

ISO 9001 to nie specyfikacja techniczna

ISO 9001 nie jest poradnikiem “Jak stworzyć dobry produkt”. Jeśli mielibyśmy nadać jest status poradnika, to należałoby go zatytułować “Jak lepiej zarządzać firmą”. Standard ISO 9001 podaje co trzeba zrobić, aby skutecznie zarządzać przedsiębiorstwem, kontrolować to co się dzieje w firmie i wspomagać rozwój. Dobrej jakości produkt/usługa, to jakby wynik powyższych, ale norma nie skupia się na nich bezpośrednio.

ISO 9001 nie jest odpowiedzią na wszystkie problemy jakościowe

Jeśli masz problemy z jakością w swojej firmie i myślisz, ze wdrożenie ISO 9001 po prostu je rozwiąże, to… przykro mi bardzo – nie ma tak łatwo.
System zarządzania jakością zgodny z ISO 9001 pomoże Ci “ogarnąć” tematykę związaną z tematykę jakości produktu, czy usługi. Dobrze wdrożony system posiada mechanizmy, które pomogą Ci zapobiegać występowaniu problemów. Gdy te mimo wszystko się pojawią, pomoże je korygować, znaleźć przyczyny oraz zapobiegać ponownemu wystąpieniu.

ISO 9001 to nie certyfikat dla produktu

O “produktach z certyfikatem ISO 9001” pisaliśmy już wcześniej. Powtórzę więc tylko dla przypomnienia.

ISO 9001 to certyfikat dla systemu zarządzania, a nie dla produktu!


Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Cele jakości – wyznacz je metoda S.M.A.R.T.

Budując (i utrzymując) system zarządzania jakością (środowiskowy, czy inny), musimy wyznaczyć przed nim cele do zrealizowania. Nie dotyczy to tylko...

Zamknij